torsdag 22 mars 2012

SL:s trygghetstelefon ger tryggare resenärer














SL:s trygghetstelefon ger tryggare resenärer
Två unga killar börjar plötsligt skrika åt varandra i tunnelbanan. Det är sent en lördagkväll och bara några stationer kvar innan slutstation. Killarna knuffar varandra och börjar slåss. En ensam äldre dam, några säten därifrån, ringer SL:s trygghetstelefon.

Killarnas gräl urartar sig till ett rejält slagsmål och den äldre damen gjorde rätt i att tillkalla hjälp. Både för sin egen, killarnas och andra resenärers skull. Inom tio minuter är ordningsvakter på plats, stoppar slagsmålet och ser till att andra passagerare slipper oroa sig.

SL:s trygghetstelefon är öppen dygnet runt och dit ska man ringa om det händer något i kollektivtrafiken som gör en otrygg eller rädd. Varje natt tar 3-4 krisutbildade operatörer emot samtalen. På sina datorer kopplar de upp bilder från kameraövervakningen som finns runt om i kollektivtrafiken och tillkallar SL:s trygghetsresurser, ordningsvakter, trygghetsvärdar, eller tar hjälp av polis, räddningstjänst när det behövs.

- Vissa ärenden är obehagliga framförallt när man ser vad som händer i kameran och inte kan vara på plats, säger Jeanette Hegedus, trygghetschef SL säkerhet. Hon berättar om ett jobbigt och akut samtal som rörde en kvinna som blev ofredad på en tunnelbanestation.

Om situationen är akut ska man alltid ringa 112 för att snabbast tillkalla hjälp. Men till trygghetstelefonen kan man ringa om det inte är tillräckligt akut för att kontakta SOS Alarm.

På plats inom 10 minuter
Trygghetstelefonen tar emot cirka 70 samtal i månaden och den vanligaste anledningen till att någon ringer in är hot och våld, ungdomsbråk, pågående klotter eller påverkade personer i kollektivtrafiken.

- Vi skickar alltid resurser som är på plats inom 5-10 minuter när vi får in ett samtal. Vissa händelser är avslutade när vi kommer till platsen och ibland är det falsklarm men oavsett så kontrollerar vi dessutom alltid via kameror, säger Jeanette Hegedus.

Vardagsnätter arbetar cirka 160 trygghetsresurser i kollektivtrafiken och helgnätter cirka 250. Det är ordningsvakter, trygghetsvärdar och även polis och räddningstjänst ibland. Dessutom samarbetar SL med bland andra Lugna Gatan och Stadsmissionen.

Varje månad görs slumpmässiga mätningar av hur trygga resenärerna är i trafiken. Och SL har jobbat intensivt med att göra passagerarna tryggare, bland annat genom fler synliga trygghetsresurser ute i trafiken och övervakningskameror ombord på samtliga tåg och bussar.

- Vi som arbetar med trygghetsfrågorna har uppfattningen att merparten av våra resenärer är trygga. Helgkvällar och nätter är otryggheten dock större hos ungdomar, säger Jeanette Hegedus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar