79001 "Hugin" | 79007 |
Typ: C-47-DL Skytrain | Typ: C-47A-15-DK Skytrain | ||
Tillverkad: 1943 i Long Beach | Tillverkad: 1944 i Oklahoma City | ||
Tillverkningsnummer: 9001 | Tillverkningsnummer: 13647 |
Flygplanet levererades den 27 januari 1943 till US
Army Air Forces som 42-5694.
1946 köptes flygplanet av Skandinaviska Aero AB och fick registreringen
SE-APZ och namnet "Pollux". 1948 såldes flygplanet till SILA och det övergick samma år till SAS. I december 1948 såldes flygplanet till Flygvapnet. Flygplanets elsystem byttes från 12 till 24 volt och planet försågs med amerikansktillverkad signalspaningsutrustning. Från sommaren 1951 utfördes spaningsflygningar över Östersjön. Fredagen den 13 juni 1952 sköts planet ned av ett sovjetiskt MiG-15-flygplan i internationellt luftrum öster om Gotska Sandön. "Hugin" hade vid denna flygning åtta besättningsmän, tre från Flygvapnet och fem från Försvarets Radioanstalt (FRA). Trots efterforskningar med både flygplan och fartyg kunde "Hugin" inte hittas. I samband med efterforskningarna blev ett svenskt Catalina-flygplan beskjutet och tvingades nödlanda på vattnet, men de fem besättningsmännen kunde räddas av det västtyska fartyget "Münsterland". I juni 2003 lyckades en privatfinansierad expedition finna flygplansvraket och det bärgades sedan och fördes till Muskö för vidare utredning. Fyra av besättningsmännen återfanns också men fyra, samtliga från FRA, saknas fortfarande. Flygplanet har transporterats till Linköping och det vlsas nu i den nya delen av Flygvapenmuseum som öppnades lördagen den 12 juni 2010. Lyssna på P3-dokumentären om DC-3:ans försvinnande här (mp3-fil) . Läs haverirapporten här (pdf ca 11 MB) . Se "TP 79001 - The Last Journey" på YouTube . |
Flygplanet levererades den 19 juni 1944 till US Army
Air Forces som 42-93706.
Anm. Vissa källor anger 42-92864 men 42-93706 torde vara det
korrekta. Flygplanet köptes 1946 av Det Norske Luftfartselskap (DNL) och fick registreringen LN-IAH och namnet "Nordheim". I december 1948 ändrades registreringen till LN-IKH och namnet till "Hallvard Viking". Den 21 september 1957 registrerades det på AB Aerotransport (ABA) som SE-CFR. Flygplanet användes av Linjeflyg fram till juli 1960 då det såldes till Flygvapnet som TP 79, 79007. Flygvapenmuseum i Linköping övertog flygplanet i december 1982. Planet hade då en total flygtid av 30.920 timmar. Bilderna nedan visar flygplanet uppställt utanför Flygvapenmuseum i september 2010 och september 2011. |
Källa sr p3
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar