fredag 14 december 2012

Konditori DC3 i Norrtälje

Konditori-DC-3:an (Fritze) på ett gammalt vykort. Klicka för att se bilden i större format. 792 i Karlsborg den 19 juli 2010. Foto: Jan Gladh - dc-3.se

Konditori DC3 i Norrtälje DC-3:an "Munin" i Karlsborg

Typ: C-47A-40-DL Skytrain Typ: C-47-DL Skytrain
Tillverkad: 1943 i Long Beach Tillverkad: 1943 i Long Beach
Tillverkningsnummer: 9911 Tillverkningsnummer: 9103
Den första flygningen ägde rum den 19 juli 1943. Flygplanet levererades den 21 juli 1943 till US Army Air Forces som 42-24049 och det deltog bland annat vid invasionen i Normandie i juni 1944.
1946 köptes flygplanet av Skandinaviska Aero AB och tilldelades interimsregistreringen SE-AYM och namnet "Svea". Flygplanet flögs aldrig utan användes som reservdelsflygplan.
Flygplanet köptes sedan av affärsmannen Karl Östman och den 12 juli 1949 invigdes det välkända Konditori DC3 "Fritze" i Societetsparken i Norrtälje.
Konditori-DC-3:an (Fritze) på ett gammalt vykort. Klicka för att se bilden i större format.
Klicka här för att se en broschyr och ett vykort från tiden när det begav sig.
Efter det att serveringstillståndet dragits in blev flygplanet transporterat till Civilförsvarsskolan i Rosersberg.
Efter ett par år i Rosersberg överfördes flygplanet till flygsamlingarna på Arlanda Extern länk, öppnas i ett nytt fönster. På grund av platsbrist förvarades det tyvärr utomhus, se nedanstående bild.
Flygplanet på Arlanda. Foto från Flygande Veteraners arkiv.
I Norrtälje hade föreningen "Flygcaféet DC-3:ans vänner" bildats och den 21 december 2002 transporterades flygplanet tillbaka till Norrtälje.
Det har därefter renoverats av ideella krafter, bland annat har en "ny" cockpit hämtats i Florida och den har under hösten 2005 ersatt den gamla.
DC-3:an i Norrtälje den 2 juli 2010. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Flygplanet levererades den 19 februari 1943 till US Army Air Forces som 42-32877. Flygplanet överfördes till Nordafrika i maj 1943, och det deltog även vid invasionen i Normandie i juni 1944.
1946 köptes flygplanet av Skandinaviska Aero AB och fick registreringen SE-APW och namnet "Polaris".
1948 såldes flygplanet till Svensk Inter­kontinental Lufttrafik AB (SILA).
1949 såldes flygplanet till Flygvapnet som TP 79, 79002, och fick namnet "Munin".
79002 på Le Bourget 1965. Foto från boken "The Douglas DC-3 and its predecessors" av J M G Gradidge.
Flygplanet såldes till museet i Skokloster och det flögs den 12 juli 1983 från Skå Edeby till ett fält vid Skokloster och ställdes upp utanför museet.
792 i Skokloster den 14 augusti 2007. Foto: Jan Gladh - dc-3.se
Klicka här för att se bilder från Skokloster.
På grund av att museets samlingar (med undantag för DC-3:an) flyttades till Simrishamn, där ett nytt museum öppnades i juni 2008, såldes flygplanet 2009 till Fallskärmsjägarklubben.
Lördagen den 9 maj 2009 demonterades vingar och motorer, därefter flyttades alltsammans (inte utan vissa svårigheter) till bryggan nedanför museet.
Klicka här för att se bilder från demonteringen.
Onsdagen den 13 maj 2009 lastades flygplanet på en pråm för transporten till Karlsborg.
Klicka här för att se bilder från lastningen och den första delen av resan mot Karlsborg.
Klicka här för att se när DC-3:an passerade Södertälje kanal torsdagen den 14 maj 2009 Extern länk, öppnas i ett nytt fönster.
Söndagen den 17 maj 2009 ankom flygplanet till Karls­borg och dagen efter flyttades flygplanet till sin nya plats i det gamla lägret.
Den 29 augusti ägde den officiella "invigningen" rum.
Läs mer på Fallskärmsjägarnas webbplats Extern länk, öppnas i ett nytt fönster.

Källa http://www.dc-3.se/ovriga.shtml

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar